tirsdag 20. oktober 2009

Annerledes hverdag, TV-aksjonen

På søndag skulle jeg være bøssebærer, og så for meg at jeg skulle gå fra hus til hus. Men det viste seg at Abbe og jeg faktisk fikk vår egen "privatsjåfør" for bøsserunden. Sjåføren vår var ei litt nervøs gammel dame som hadde angst for grusveier, ihvertfall de som hadde litt helling! Hun syntes også jeg var svært iherdig når jeg ville kjøre innom absolutt ALLE husen. Hva var vel vitsen med det?

Noe annet jeg merka meg på bøsserunden min var hvor forskjellig folk er, og hvordan bygdelivet til tider kan være litt intenst. Det første huset jeg gikk til, så mente egentlig sjåføren min at jeg ikke burde gå til, for der bodde det flyktninger. Da jeg kom inn var de kjempe koselige, og snakka godt norsk. Fordommer.

En annen plass jeg var møtte jeg to røykende folk i arbeidsklær (jepp, på en søndag). De brukte nå aldri å gi noe penger til noe som helst, men siden det var for kvinnene så kunne han ene gi litt. Etterpå spurte jeg om det var mange hus oppover en grusvei. Det var to kunne de fortelle, men det lengst borte kunne jeg bare glemme å gå til. For der bodde det noen "med fortrekte gardiner, som bare åpna opp for slekta". Jaja, tenkte jeg, det var kanskje 200 m. ekstra å gå, men jeg måtte jo gi de en sjans! I det jeg kom fram åpna de opp døra før jeg kom frem, der sto det en gammel mann som gikk rett bort og henta penger. Så kom fru Bestemor og viste frem barnebarnet sitt. Det er rart hvor mye fordommer, smålighet og rykter som er på bygda!

Ellers sa Trond at jeg måtte skrive om han i dette blogginlegget. Trond er min nye eier som har kjøpt meg for to UFO-kjeks. Sånn. Da skrev jeg om Trond også.

Peace out, forhåpentligvis kommer en oppdatering igjen om ikke så alt for lenge!

Ingen kommentarer: