torsdag 16. oktober 2008

Glemte blog action day!



I går var det blog action day, og det greide jeg til min store fortvilelse og glemme! Tenkte på det tidligere på dagen, men så forsvant egentlig dagen i et stort jafs. Men jeg tenker som så: Bedre sent enn aldri!

For dere som ikke vet hva blog action day er, så er det en global "bloggeaksjon" der alle setter fokus på en viktig sak. I år er det fattigdom som står for tur. 1,2 milliarder på vår kjære moder jord lever i fattigdom. (Du kan lese mer om fattigdom her). Det at det er så stor forskjell på folk burde ikke være lov. Selv er jeg heldig og er født i Norge, derfor har jeg nok penger til både mat, klær og utdanning. I tillegg har jeg nesten alle verdens muligheter foran meg. Tenk hvis jeg hadde vært født i slummen i Brasil, burde jeg ikke da ha fått de samme mulighetene? I tillegg er dette en tankevekker på at jeg bør være takknemmelig og benytte de mulighetene jeg har.

I tillegg er det 800 millioner som ikke får nok mat hver dag, og da snakker jeg ikke om at: ååå, jeg er så sulten, jeg har ikke spist på 5 timer! Da snakker jeg om de som knappest får noe mat iløpet av en dag. Kanskje ikke i det hele tatt. Heimkunnskaplæreren min lærte meg at det ble produsert nok mat til at alle på jorda ble mette, fire ganger! Tallene har kanskje forandret seg litt, men likevel burde vi greie å dele.



Dagens oppfordring fra min side er å bli en fattigdomsbekjemper. Det er strømmestiftelsen sin faste givertjeneste, med mottoet: "Å hjelpe folk i gang". Et kinesisk ordtak sier "Gi noen en fisk, og han blir mett hele dagen. Lær noen å fiske, og han blir mett hele livet." Strømmestiftelsen vil hjelpe folk med utdanning og mikrofinans. (Små lån, så de får muligheten til å få en startkaptial). Vil du bli fattigdomsbekjemper, eller høre mer om det trykk her!

Ingen kan alene utrydde fattigdommen, men hvis vi står sammen er alt mulig!



4 kommentarer:

Kristin Ekberg Vik sa...

Fantastisk Ingeborg!! Du tar tak i faattigdommen!!
woooohooo:D
Eg er stolt;)
btw, eg har fått lappen:D

Spadekua sa...

Klokka 06.01 e vældi tili Kristin:p

Spadekua sa...

Hm, okei da. De e bare nå feil me den klokka mi:p (Men æ gidde itj å fiks de no...)

De burda itj vori fattigdom! Så de e vikti å ta tak i... Og Grattis me lappen:D

Kristin Ekberg Vik sa...

Da burde ikkje vore fattigdom, og derfor må me utrydda da!!!