lørdag 20. desember 2008

Luke 18-19, Berit/Togtur hjem til jul


(Janett, Maria og jeg lagde peppermynteknas i dag:D En fin tradisjon!)

Nå er jeg hjemme til jul. Egentlig tenkte jeg bare å skrive et blogginnlegg nå, siden jeg egentlig skal legge meg. Men så leste jeg på bloggen til Berit at det ble som å få bare en sjokolade ifra kalenderen fordelt på to dager. (Siden jeg ikke er så glad i sjokoladen i kalendrene mine, og har hengt de igjen på skolen har ikke det så mye å si egentlig men.) Så derfor fant jeg ut at jeg kunne linke til det doble innlegget til Berit. For den ene delen av det handler nemmelig om gaven min! Det andre handler om juleavslutningen på skolen. Så da passer det fint. Så her er mitt innlegg del 1. (Håper du ikke blir skuffet over et halvt innlegg Berit;)


Del 2:
Nå har jeg endelig kommet hjem til jul etter en lang togreise. Jeg tok nattog. Startet faktisk med å sitte på et dobbeltsete for meg selv. Var kjempe trøtt, men fikk ikke sov. Hjalp ikke at en gjeng bak meg hadde det kjempe morsomt og snakket høyrøstet. Lå og halvsov bittelitt, etter en stund satte jeg meg opp, fordi det var ubehagelig å sitte. Etter en liten stund kjente jeg en slags varm trekk. Litt merkelgi tenkte jeg, og gløttet opp fra min fine sovemaske, fått av NSB;) Da så jeg at det plutselig satt noen ved siden av meg. Når jeg senere våknet i 5-tida ved at konduktøren sa noen ord over høyttaleren pratet jeg med ham. Han var egentlig fransk, og gikk på folkehøgskole i Norge. Det var første gangen han skulle hjem siden han startet, og han gledet seg! (Jeg glemte dessverre at jeg kunne noen franske setninger, så jeg fikk aldri briefet med min dårlige fransk. Så får håpe at vi tilfeldigvis møtes på nattoget tilbake til Bergen igjen;)

Men det er rart hvordan nesten alle sammen reiser hjem til familien sin i jula. Jula tror jeg er den fremste familiehøytiden, man samles ikke i like stor grad til påske, sommer osv. Da har man ofte andre planer, og skal gjøre så mangt. Likevel blir det da ekstra trist for de som ikke har en familie å reise hjem til. Derfor er det viktig å tenke på de som har det vanskelig med familien, eller ikke har en familie. Derfor synes jeg dagens tanke bør gå til de!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ingeborg då, at du kunne gløma nåke sånt, du bør jo brifa med alt du kan ;D

Ellers så synst eg og at dagens tanke bør gå te alle dei som ikkje skal heim te familien i julo, uansett grunn..

god natt Ingeborg :D

b sa...

Eg blei skuffa, Ingeborg, men det hjelpe å spisa julekjeks.
(Det va tull! Ikkje tull at det hjelpe med julekjeks, altså, men tull at eg blei skuffa. Kossen kan eg bli skuffa når du linke te bloggen min? Då fekk eg jo mye kjekt lesestoff;)

"Dagens tanke"? Våge du å påstå at me bara har ein tanke kvar dag? Eg ska ofra NOEN tanker te dei, eg...

Har broren din det bra? Og e han komt hjem, eller komme han seinare? Detta må me finna litt ut av;)

Spadekua sa...

Sorry Renate:p Satse på at vi får møt'n bægge to. Så kanj bægge brief:D

Æ et ein julekaramell, de funke de å! Hm, du har et poeng Berit. Æ har egentli ganske mang tanka i høvve mett... Hm.

Bror min e i Trøndelag, men ikke her. Han ligg over te ainner bror min. Tippe hanj har de bra. Koss går de me bror din Berit? Har ha fått et fint bursdagskort tilfeldigvis? :p

b sa...

Bjarne har'kje fått bursdagskortet endå, for han har nemlig heller ikkje komt hjem endå. (Skriv ner? :p) Han komme i mårå:) Eg tror han har det bra. Eg snakka med han seinast idag, og han sa ingenting om at han IKKJE hadde det bra, i alle fall.

Spadekua sa...

Skriv de ne du Berit;) Næi! De e jo æ som har lappen:D Ska finn lappen å skriv de ne:p

b sa...

Ja, det e du som har det ansvaret i ferien, men eg ska derimot sei ifra om eg komme på noe mer du kan skriva;)