torsdag 25. desember 2008

Luke 24, juleevangeliet -ny versjon?

I andaktsboka "En helt overkommelig Bibel" av Knut Tveitereid er det en litt annerledes versjon av juleevangeliet. For der er alle navn/stedsnavn fjernet! Hvor mange av navnene kan man egentlig? (For siden det er julaften, er det jo en viss sjanse for at du har hørt juleevangeliet i dag;) Her kommer oppgaven:

Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser __________ om at hele verden skulle innskrives i manntall. 2 Denne første innskrivning ble holdt mens _____________ var landshøvding i __________. 3 Og alle dro av sted for å la seg innskrive, hver til sin by.
4 ________ dro da fra byen ___________ i _________ opp til _____, til _________ by __________, siden han var av ___________ hus og ætt, 5 for å la seg innskrive sammen med ___________, sin trolovede, som ventet barn. 6 Og mens de var der, kom tiden da hun skulle føde, 7 og hun fødte sin sønn, den førstefødte, svøpte ham og la ham i en krybbe. For de fant ikke husrom noe sted.
8 Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på markene og holdt nattevakt over flokken sin. 9 Med ett sto en _______ engel foran dem, og ___________ herlighet lyste om dem. De ble overveldet av redsel. 10 Men engelen sa til dem: «Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket: 11 I dag er det født dere en frelser i ___________ by; han er ____________, ____________. 12 Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.» 13 Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste _________og sang:

14 «Ære være __________ i det høyeste,
og fred på jorden
blant mennesker som ____________ har glede i!»

God jul!

P.S. Jeg er glad jeg slipper å skrive blogginnlegg hver dag lengre! Å ha adventskalender på blogg, er en stresende idé...
P.S.2. : Ingen bilder idag grunnet formatert pc, og ikke lagt innpå bilder enda:p

3 kommentarer:

Kristin Ekberg Vik sa...

Eg kunne alle navno, du veit, misjonærbarn, går på sambandsskule, og har lest julaevangeliet fira gonger, berre idag;)

God jul, og TUSEN TAKK FOR GÅVO!! Trur da er den finaste gåvo eg fekk, begynte nesten å grina!! (er blakk på mobilen så kunne kje senda melding!)
DU ER BEST!:D
kjempe gla i deg!

b sa...

Fytti grisen, eg e òg glad for at eg endelig e fri fra må-ha-et-blogginnlegg-kvar-einaste-dag-regelen!

Anonym sa...

Seie meg enige med dåke, Ingeborg og Berit :D
å foresten så trur eg at eg klarte dei fleste navno, men trur ikkje eg klarte alle ;)